Josef se v Betlémě snažil ze všech sil, aby našel pro rodinu přístřeší.

 

Učím se být i v těžkostech vynalézavý. Sám vymyslím, co mohu udělat pro ostatní. Nenechám

nudu a nicnedělání, aby ovládaly můj volný čas. Přemýšlím, co dělám ve volném čase

a využiji ho k učení se novým věcem.

  

Kreativita - vynalézavost

je vlastností, kterou se tento měsíc chceme učit od sv. Josefa - Josef se v Betlémě snažil ze všech sil, aby našel pro rodinu přístřeší.

 

 

Při četbě evangelií o Ježíšově dětství nás může napadnout otázka, proč Bůh nezasáhl přímo a jasně. Proč to nenalajnoval? Bůh však zasahuje skrze události a lidi. Josef je opravdovým „zázrakem“, kterým Bůh zachraňuje Dítě Ježíše a jeho matku. Bůh mu svěřuje svého syna a jeho matku, protože důvěřuje v jeho vynalézavost.

Tato Josefova schopnost se projevuje zejména při dvou událostech. Jsou to Ježíšovo narození v Betlémě a útěk do Egypta. Bůh mu nedal přesné pokyny, kdy a co má dělat. Když přišli s Marií do Betléma, neměli tam nic zajištěné. Josef musel být maximálně vynalézavý, aby Marii zajistil aspoň chlév, kde by mohla porodit. O něco později se Josef dozvěděl náhle, ve snu, že je nutné utéct do Egypta. Zorganizování tohoto útěku ještě během noci už bylo na Josefovi. Vydat se s kojencem na takovou nebezpečnou cestu a zajistit pro rodinu obživu během cesty i při pobytu v Egyptě od Josefa vyžadovalo velkou odvahu a vynalézavost.

 

Evangeliích, kromě těchto událostí s Ježíšova raného dětství můžeme najít několik příkladů – kdy Ježíš oceňuje vynalézavost

  1. Podobenství o hřivnách z 25. kapitoly Matoušova evangelia. - Pán zde svým služebníkům neříká, co a jak mají s hřivnami dělat. Nedává jim přesné instrukce, říká pouze: „Dal jsem ti hřivnu a je na tobě, jak s ní naložíš.“ Vybízí tedy k vynalézavosti a k odvaze najít správnou cestu. Co udělal třetí služebník špatně? Když pánovi vysvětloval své jednání, zdůvodnil to tím, že se bál, a proto hřivnu ukryl v zemi. Pán ale odhalil skutečný důvod jeho jednání, když ho nazval služebníkem líným. V jistém smyslu je tedy lenost opakem vynalézavosti.
  2. Když Ježíš učil v Kafarnaum, sešlo se tolik lidí, že ani přede dveřmi nebylo k hnutí. Čtyři muži přinesli ochrnutého, aby ho Ježíš uzdravil. Ovšem pro velký zástup se k němu nemohli dostat. Proto vystoupili na střechu, udělali v ní otvor a spustili dolů nemocného i s lůžkem přímo před Ježíše. Jejich víru a jistě i odvahu a vynalézavost Ježíš ocenil. Ochrnutému odpustil hříchy a také ho tělesně uzdravil.

Náš život někdy vypadá, že je vydán zvůli mocných. Evangelium nám ale ukazuje na Josefovi, že to, na čem záleží, dokáže Bůh vždycky zachránit. Zdá-li se někdy, že nám Bůh nepomáhá, neznamená to, že nás opustil, ale že důvěřuje nám a tomu, co dokážeme vymyslet, vynalézt, vyřešit, že jsme KREATIVNÍ

 

Odvážná vynalézavost, kterou se můžeme učit u sv. Josefa, nastupuje zejména ve chvílích, kdy se setkáváme s těžkostmi. Těžkost nás může buďto zastavit, a „vyklidíme pole“, nebo jí můžeme čelit. Právě těžkosti někdy umožní, že se v nás probudí zdroje, o kterých jsme neměli tušení.

V měsíci červnu přemýšlejme nad tím, zda dokážeme využít svůj potenciál a jestli radši pro své pohodlí nezapomínáme hledat možné řešení. Pokud přijdeme na to, že se nám něco nedaří, pokusme se to změnit a v tom pozitivním pokračovat. Zamysleme se, v čem já osobně se mohu zlepšit? 

Jak vést děti ke kreativitě?

Dítě se učí kreativitě především hrou. Aby dítě mohlo být kreativní, potřebuje vhodný prostor, nástroje a materiál. Buďte připraveni na to, že kreativita generuje nepořádek a zkuste s tím být v pohodě. Netrvejte na tom, aby dítko hned uklidilo rozpracovaný projekt – raději vyhraďte místo, kde ho lze bezpečně uložit. Zároveň ale učte dítě, jak se o místo, materiál i nástroje starat.

Překonejte své nutkání dítěti vyplňovat a organizovat mu veškerý čas. Nechte mu čas se nudit. Dítě se tím učí svůj program kontrolovat samo a také si umět vystačit. Nuda je naprosto zásadní pro rozvoj vnitřní motivace, plánování času a hlavně uvědomění si vlastních zájmů, dovedností a potřeb.

Nezapomínejte, že pro své dítě jste vzorem, a jestli mu chcete předat, že kreativita a aktivita jsou dobrou životní strategií, pak to musí vidět u vás.  Nestačí dětem vyhradit nějaký jasný prostor a čas. Pokud jim nepřiznáte právo na tvoření a ovlivňování své reality a budoucnosti, těžko vybudíte kreativitu na povel. Děti potřebují držet kontrolu nad svým životem obecně. Přijmout zodpovědnost, určovat priority, samostatně se rozhodovat… Dejte svému dítěti pocit, že věříte v jeho schopnosti. Nesoustřeďte se ani tak na výsledek jeho práce, ale na proces. Všímejte si jeho pokroku, samostatnosti, schopnosti překonat překážky nebo dotáhnout nějaký projekt do konce.

Můžete si s dětmi zahrát jakoukoliv hru, která rozvíjí jejich kreativitu – třeba dramatizace nějaké pohádky nebo výroba „voňavky“ – na procházce si nasbírejte do kelímku různě voňavé rostlinky a pak můžete porovnávat, komu jak voní atd. Určitě sami přijdete na spoustu nápadů.

Inspiraci můžete čerpat třeba zde - https://jdeteven.cz/cz/hry